fredag 26 februari 2010

Jag längtar till ...

I
T
A
L

I
E
N



Tittar ut idag och ser att gräsmattorna fortfarande är vita. Kanske inte något annat att vänta och hör på nyheterna att i sö Sverige regnar det. Oj, vilket kaos det ska bli på vägarna.
Jag njuter av mina tallriksunderlägg och längtar till sommarens toscanaresa. Det är där jag trivs med maten, vinet, solen och människorna! Har dessutom anmält mig till en fotokurs så nu ska jag investera i en systemkamera. Min tredje men de två tidigare var analoga och de känns inte i tiden just nu! Mitt lyxproblem är nu ska jag ta en Canon eller en Nikon???? Ge gärna råd, tack!
Berätta vad ni fotar med ♥♥♥♥

20 kommentarer:

  1. Den översta bilden är ju helt underbar.
    Jag har ingen digital systemkamera så jag kan inte råda dig. så jag fotar med en Canon Ixus 8015 just nu.
    Ha det gott Marie:)

    SvaraRadera
  2. Håller med, den översta bilden är absolut underbar! Man får lust att bara dra iväg....

    Kamera ja, inte är det lätt inte, jag tycker nog att man skall pröva sig fram och känna och ta lite bilder (innan man köper, ta bilder i fotoaffären) för kameror är så olika (men ändå väldigt samma) och man känner när en kamera "tänker" på samma sätt som man själv (eller iaf lite åt det hållet).

    Dessutom är ju alla kameror så fantastiskt förfinade och bra idag.

    Stabilisator (heter det så, det såg konstigt ut, plötsligt) är väl något som är bra, men det har kanske alla kameror också numera...

    Vi har tö idag!!!
    Kram
    Agneta!

    SvaraRadera
  3. Hej du kära Karin, ja nu blir jag då eld och lågor.
    Jag har själv samma problem, min kamera har jag fotat fyrtiotusenbilder med, jo du hörde rätt.
    Så nu har jag sett tecken på slöhet av slutaren.
    Allvarligt, du gör en mycket bra investering, du kommer aldrig att ångra dig, en helt ny värld öppnas sig för dej, en digital systemkamera är så himla kul.

    Innan jag skaffade min så fotade jag analogt i 25 år, och den förbättrade bildkvaliten och de finesser man får är så roligt.
    Canon eller Nikon huvaligen så svårt, jag står inför samma dilemma.
    Jag har ju kört med Canon och det har varit en toppen kamera.
    Men jag har ändå funderat på att byta märke för att testa.
    Samtidigt så sägs det att Canon ligger före, men säker är jag inte.
    Det är ju en ständig tävlan, och märkena jämförs ständigt.
    Jag föreslår att du helt enkelt börjar din kurs, sen ser du vad de har,och begär att få kolla på deras kameror och hålla i dem och se deras resultat,de flesta är glada att få dela med sig av sina kameror och erfarenheter och så går du in i butiken och helt enkelt känner vad som känns bäst i handen för dig och i gluggen.
    För sånt är ju faktiskt viktigt.
    För jag tror att vad du än väljer så kommer du rätt, alla digitala systemkameror i dag är bra, det är en väsentlig förbättring sen den analoga tiden.
    Och just Canon och Nikon är både väldigt bra kameror.
    Sen till lingonen, hur mycket behöver du?
    Och så vill jag önska dig en fin helg.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  4. Hej Karin.
    En sak till.
    Om du snackar med killar så blir det mycket tekniksnack, och de räknar upp all slags finesser och uttryck som finns, för det är som lite status i det sånt snack, men tänk på att alla kameror är bra, och när man väl börjar så är de lätta att lära sig och det beror inte på hur duktig man är på tekniska diskussioner, hur man sen blir som fotograf,så låt dig varken imponeras eller skrämmas av sån prat.
    Jag har hört de mesta.
    Men man behöver inte veta så mycket i dag, de nya kamerorna är så himla enkla att använda.
    Lycka till.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  5. Det gör jag med,
    längtar till Italien.
    Får vi bara bort snön så duger hemma med, fast det lär väl dröja.
    Lycka till med kamera köpet, jag kan inte ge råd.
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte råda dej vad gäller kamera. Har bara en vanlig digital kamera än så länge. Fina bilder från Italien. Du får njuta av dem så länge och lite god mat under tiden snön försvinner.
    Ha det gott.
    Kramis Birgitta

    SvaraRadera
  7. Den översta bilden är sånt man vill se nu.
    Jag skulle så gärna vilja ha en värstingkamera, men jag får nöja mig (Och är det) med min lilla digitalkamera.Pga. värk i muskler orkar jag inte bära på något tungt , allar minst hålla en tung kamera still.Har fått prova att leka "pressfotograf" några gånger men det funkade inget vidare.

    SvaraRadera
  8. Hej Karin.
    Jag har kollat i frysen, vi hade bara två påsar kvar, men du får gärna en om du vill, så kom och hämta om du vill.
    Om inte annat så kan vi bjuda på en kopp kaffe.
    Ha en bra helg.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  9. Toscana låter härligt, men det gör skidtur till eran ö också. Här har vi rena vårvädret idag, ljummet och mulet. Jag har en Canon som jag gillar mycket. En jag skulle vilja ha är Canon EOS 450D, den tror jag är toppenbra.
    Ha en fin helg
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  10. Ohhhh Toscana....jag blir inte bara lite avis:) Just nu känns vår o sommar långt borta, det blir att skotta idag igen:(
    Tack för din fina kommentar hos mej!
    Fotar gör jag med Canon men jag borde gå kurs jag med...
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  11. Åh, Vad härligt det låter med Toscana...Förstår att du längtar o drömmer dig bort! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av märken du nämnde. Själv har jag en Sony, av enklare modell! Önskar dig en skööön lördag! Kram Therese

    SvaraRadera
  12. Solen kommer snart. Det blir grönt över allt. Blommor och blader visar sig och man mår bra.
    Så kommer pollenallergin. Med klåda i näsa, ögon och mun. Tabletter, rinnig näsa. Röda ögon och nysningar. Får nog bli en allergispruta i år med....

    Här fotar vi med tre kameror. En Canon EOS 400 D.
    En superkamera med mycket finesser.
    SÅ har jag en canon ixus 80 IS, en liten rosa digital kompaktkamera. Smidig att ha med. Mycket finneser på. Så till sist en Panasonic DMC FX30. en liten kompakt digital kamera det med. Med otroligt många inställningar och finneser som man kan ha skoj med. De två små kompakta har jag med mig i väskan vart jag än går.
    Den stora tas med vid behov.

    Så prova dig fram. Det lönar sig.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  13. Italien!
    Inte dumt alls!
    Blir snart en systemkamera här också. Den förra som maken och yngsta dottern köpte tillsammans försvann med den sistnämnde till Småland och fotostudier.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  14. Låter som du har massor utav härligt att se fram emot..hoppas du har en skön helg, här är det låga dagsverken med gårdsbutiken, jobbigt men så himla roligt, KRAM

    SvaraRadera
  15. Hej Carin!

    VAd underbart med en resa till Toscana! Vi var där på vår bröllopsresa och året efter med. Så underbart vackert. Vi har en Nikon kamera som vi är väldigt nöjda med. Men jag använder ofta en kompaktkamera då jag fotograferar till bloggen för den har bättre makro-läge. Svågern har också Nikon kamera och är supernöjd. Han har bytt upp sig till en nyare modell. Vi har en d70 men jag det har även kommit en d50 som jag tror är väldigt bra. Lycka till med ditt köp!

    Söndagskramar Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  16. Testa en Pentax

    SvaraRadera
  17. Jag skulle också vilja gå en kamera kurs, det står på min vill göra lista. Italien härligt//Britt

    SvaraRadera
  18. Hej igen Carin!

    Vi köpte en ny kompaktkamera i höstas och det blev en Panasonic DMC-T27. Den har fått väldigt bra omdöme i tester och vi är supernöjda. Makron är suverän, fotograferar enormt bra under mörka förhållanden och filmar i HD. En systemkamera är förstås överlägsen om man orkar släpa på stativ...och det gör man ju inte jämt.

    Enda nackdelen med vår kompaktkamera är att programvalsratten lätt hoppar ur läge men det kan man ju enkelt justera.

    Mitt råd är att läsa lite tester och göra lite jämförelser. Har för mig att Pixmania har en rätt bra jämförelseguide.

    Söndagskramar Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  19. Hoppas att du haft en trevlig dag hos din mamma! Önskar dig en bra start på den nya veckan! Måndagskramar Therese

    SvaraRadera
  20. Hejsan, jag köpte mig en Nikon D5000 förra månaden den tar fantastiskt fina kort väldigt lätt att lära sig alla funktioner, men fotokurs är ju inte så dumt. Lycka till i ditt val Kram//Therese

    SvaraRadera