torsdag 20 augusti 2009

Surströmmingspremiären!


Ja, så var den överstökad! Jag åt säkert 7-8 strömmingar igår kväll tillsammans med mina väninnor. En del dricker sockerdricka till fisken, en del mjölk och en del öl, ja allt går att dricka! Naturligtvis hör en liten snaps till ritualen...Dessutom ortens mandelpotatis, helt underbart!
Bilderna nedan är från en by utanför Luleå där byns karlar just har fångat in strömmingen och tillverkningsprocessen skall ske när bytet är i hamn!
Jag kom till hamnen en dag i sommar när de var på G och fångade "strömmingarna i flykten"

16 kommentarer:

  1. Nog för att jag bott i Norrland men icke jag gillar det inte, känner nästan doften ända hit urk (sorry) men tycker inte om det, MB

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag tillhör dom som dricker sockerdricka till denna delikatess. Jag blev väldigt sugen när jag läste ditt inlägg. Hmm vi ska ha gatufest här och alla kommer att ha kräftor men jag tror faktiskt att jag kommer att ta med mig en "gyllene burk"

    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  3. Det låter väldigt gott detta, äter det gärna, norrbottning som man är !
    Ha en fin helg.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Hej du. Ja tycker man om surströmming så gör man, vi hade såna kalas ett tag, men dom flesta ville ha gladströmming. Det är svärmors goda strömmingfilee´r. Så nu äter vi kräftor istället. Ha nu en fin lördag.
    Go kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  5. Hej igen !

    Japp, jag har gjort kransen själv, mycket enkelt köpte Eukalyptus på blomsterhandeln och böjde bara stjälken och vips hade jag en krans.
    Kramen på dig.
    Åsa

    SvaraRadera
  6. Tack för besöket och kommentaren du lämnade.
    Roligt när nya bloggis vänner kommer på besök.

    Surströmming är nog inget för en skåning.
    Har ätit det med mandelpotatis, nubbe och allt men det är nog ingen favorit precis.

    Tittade in lite på din andra sida också.
    Är inte själv så häst tokig precis men vår dotter äger 3 hästar som vi just besökt i stallet ikväll. Dock inte travare utan dressyr och fält tävlans hästar.

    Men jag har trots allt varit rätt så mycket på Jägersro i tidigare i mitt liv.
    Var då gift med en man som älskade travsporten.
    Min pappa och bröder tillhör även den stora skara av spelande travälskare.
    Så nog vet man hur spännande det är.....

    Vi ses kanske fler gånger här i cyber space.....
    Ha det gott!

    Kramisar Jeanette

    SvaraRadera
  7. Själv har jag aldrig provat surströmming.
    Hanna

    SvaraRadera
  8. Ser så gott ut men kan inte för lukten tyvärr...tack för hälsningen...:) hoppas helgen varit bra, kram

    SvaraRadera
  9. Surströmming. det är ju så gott...
    Men det gillar inte maken hihi....
    Klems Synne.

    SvaraRadera
  10. Mums. Låter som en trevlig kväll med vänninorna och god. Jag vill gärna ha vanligt vatten när jag äter surströmming.
    Ha det gott Marie:D

    SvaraRadera
  11. Nää, surströmming är inget för mig, gillar inte ens vanlig strömming.
    Och du som kommer från Göteborg, brukar jag få höra då. (där är jag uppväxt, visst är det konstigt att man inte föds med gillandet då);-)
    Båda mina föräldrar är norrlänningar så visst har jag smakat.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  12. Hej! Surströmming är inget för mej. Gillar bättre den färska strömmingen. Men mandelpotatis är gott.
    Vilka härliga sommarbilder du har från ön och stugan vid älven. Förstår att du njutit av sköna sommardagar.
    Ha en fortsatt trevlig vecka.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  13. Mmmmums! Vi njöt en såå god suringmiddag i lördags med mina svärföräldrar. Hoppas vi hinner med ett par till under hösten.
    Love it!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  14. Detta är ingen höjdare tycker jag. Föredrar kräftorna. //Britt

    SvaraRadera
  15. Vad spännande det är att läsa alla dessa kommentarer från norra Sverige versus södra. Eftersom jag räknar mig till de som kommer från södra Sverige bidrar jag i kören som säjer:
    Tycker inte om
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  16. Välkommen till min lilla tuva!!
    Jättekul att du hittat dit. Jag har själv många gånger varit på besök hos dig.

    hälsar
    Caroline

    SvaraRadera