fredag 15 maj 2009

Minnen...

Har haft en härlig dag i min stuga vid älven tillsammans med min "gamla mamma".
Tidigare var det mamsen som vårstädade och krattade upp gammalt barr och jag tyckte att hon var galen men nu gör jag samma sak. Jag vill kratta bort vintern och få fram sommaren i backen.....Det bästa med "mitt vattenhål" är att jag kan vara därifrån i veckor och det känns inte "förfallet" när jag återvänder för det är bara en massa tallar och lingonris runt stugan. Helt fantastiskt!
Fotade kaffepannan som jag fick av pappa när jag flyttade in i min första lägenhet. Papsen ville ha riktigt kokkaffe i en Nils Johanpanna när han kom på besök. Nu kokar jag kaffe i stugan och tänker på honom. Ballerinakexen minner också om svunna tider, en klassiker som aldrig verkar dö ut! När jag inte bakade när barnen var små så var det en räddare i nöden och barnen gillade dem!
Sockerskrinet är väl använt, nött i kanten. Har stått på spiselhällen i stugan i alla tider!
Jag tycker inte att man skall förringa det som minner om tidigare dagar!
Hoppas Ni haft en bra vecka och kan njuta av helgen!
Här i norr lär vi få SOL!

12 kommentarer:

  1. Hej!
    Ser att du haft en skön dag tillsammans med mamsen. Njut så länge ni har varandra.
    Kaffe och ballerinakex är ju en klassiker och en räddare i nöden. Nu har ni väl långa, fina dagar när ljuset vänder åter till er. Här är också så fint om dagarna, men vi har frost på natten och det är inte bra när blåbärsriset blommar. Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Det är sådan dagar man minns, när man får vara tillsammans med dem man gillar.

    ~Livet i byn

    SvaraRadera
  3. Vilka hjärtan?

    Jag har inte gjort några hjärtan men äger många som jag köpt. Kan det vara knapphjärtat från Walther & co? I så fall är det köpt på Elsas Hem och finns kvar där om man vill shoppa :0)

    ~Livet i byn

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vilket fint minne! Och du, nu vart jag sugen på ballerina :)

    Ha en fin helg!

    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. Hej
    Nu är det dags för avslutning i vårteckensutmaningen. På måndag kör vi Grand Final och jag kommer att lägga ut allas adresser i ett inlägg och uppmana folk att gå runt och titta på finalen. Det vore jättekul om du ville göra ett avslutningsinlägg och visa hur långt våren har kommit hos dig!
    Kram
    Viveka på Humlebacken

    SvaraRadera
  6. Ah jaså det ;0) jag är inne på allt annat!! Hjärtat är bara en vanlig font i form att ett hjärta som jag sedan lagt in i html koden.

    På blogg.se så är det redan en bild där så jag har bara bytt ut den mot denna som jag gjort i Paint Shop.

    ~Livet i byn

    SvaraRadera
  7. Så härliga minnen !!
    Man blir så nostalgisk, jag såg i en tidning igår en blomma som mamma hade många av när vi var små, tänk att den skulle jag vilja få tag i, den hade bara gröna blad men med en speciell doft...
    Tack för att man fick så fina minnen med sig.
    Ha det gott !
    Kramen Åsa

    SvaraRadera
  8. Hejsan.
    Vad mysigt du verkar ha haft det med din mamma i stugan, visst är det ljuvligt här nu.
    Vad trevligt att läsa om din pappa och de fina minnena, ja det är så det blir mer och mer.Man får såna där minnen, som man associerar med människor.
    Människor som betytt något på olika vis.
    Det är jättegulligt, det du skrev.
    Jag ser att Humlebacken vill att vi ska ha avslut på vårtecken, det känns lite konstigt nu innan löven slagit ut här.
    Nu i dag så har vi musöron i en del av björkarna.
    Men man förstår ju att Viveka vill sluta det blev ju verkligen många som ville vara med, det var ett roligt initiativ.
    Jag fortsätter nog på nåt vis.
    Hoppas allt är bra.
    Kram Zara.

    SvaraRadera
  9. Minnen är väl helt underbar även om det kan göra lite ont i hjärtat.
    Skönt att höra hur fin din dag var med din Mamma!
    När jag var ute i landet i går tänkte jag på min mamma hur hon lärt mej hur man ska rensa och få till fina kanter.Sista åren mamma levde hjälpte hon mej med trädgårdsarbetet för hon var alltid piggare än mej i kroppen.
    I går så var det andra våren utan mamma.(hu jeda mej)
    Så fikade vi tillsammans och naturligtvis ska det vara kok kaffe!!!!
    Ballerinakakor är min Mans stora beroende det måste alltid finnas hemma.
    Nu ska jag åka till gården och hälsa på mina svärföräldrar för att fika lite och ta lite fina bilder till Humlebackens Grand finale i morgon.
    Jag önskar dej en trevlig Söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Vi använder också gamla saker i stugan, sånt som fanns när vi kom. Det var min moster som bodde där förut. Och såg att du har en stuga till, mkt och hålla ordning på, men säkert mkt kul också.
    Kram till dig
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  11. Vad härligt det låter med er stuga. Visst går saker igen... tänker ofta på min pappa när jag vårstädar i trädgården... Kok-kaffe är väldigt gott och finns det något godare än Ballerinakex när man inte har hunnit med att baka själv. I vårt skafferi finns det nästan alltid. Såg att min kära make köpt ett paket med ny smak:choklad. Har inte testat än men smakar säkert mums. Tack för din gulliga kommentar hos mig...väckte lite nya tankegångar och det är alltid intressant. Du har helt rätt i det du skriver, hur man formar social kompetens osv.

    Hoppas att du får en fortsatt härlig söndag!!!

    Kram Anna-Lena

    SvaraRadera
  12. Jag jobbar ju deltid som förskollärare och fortsätter med det. Kommer att jobba någon/några dagar i veckan på det nya projektet :0)

    ~Livet i byn

    SvaraRadera