lördag 7 september 2013

Det kom ett brev...

Satt och letade bland fotografier i en gulnad kartong och hittade brevet skrivet med resorvarpenna doppad i bläck från bläckho...inte alla som varit med om en sådan penna....Min mormor skrev till mamma i december innan min födelse. Hon meddelade att hon skulle skicka kläder som hon hade knåpat ihop till den kommande babyn som skulle födas i januari. Brevet hade ett frimärke i valör 20 öre. Mormor inledde med orden "Kära Barn!" Tyvärr dog mormor kort efter att brevet nådde familjen och någon mormor fick jag aldrig träffa. Var säkert inte så upplyftande för mamma att få dödsbud samtidigt med att hon skulle föda lilla Karin.
När jag plockade bland dokument och fotografier så hittade jag även detta  Briefband. Det fick jag en gång under 60-talet av min käreste från Norge. Ett helt underbart kärleksbrev intalat till mig från en norsk gutt! Men tyvärr går det väl inte att lyssna på idag. Dessa små bandspelare existerar nog inte och hur man överför det till ett modernt medium vet inte jag. Kanske Du kan hjälpa mig?!?!?Ja, tider förändras - både till det bättre och sämre. Idag får vi våra kärleksbrev via nätet och man behöver inte vänta på bekräftelserna. Undrar hur det skulle vara om vi fick vänta lite mer......Nja, inte vet jag! Men lugna ner oss vore kanske ett tips till alla som flänger omkring, messar och facebookar osv..Men jag ska inte säga så mycket för jag är faktiskt en av dem!!!!! Tyvärr hänger jag på i denna cirkus! Måste erkänna att det även stimulerar livsnerven!
Ha en bra fortsättning på helgen! Imorgon åker jag till Normandie, det ska bli kul!


4 kommentarer:

  1. Vad kul att hitta dessa saker//Britt

    SvaraRadera
  2. Fina minnen, synd att du inte
    kan lyssna på bandet. Jag har
    aldrig sett sånt briefband, men
    det går säkert och lägga över
    på något för en teknisk person.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Hallå.
    Nä int visst ja att du bor i bodn nu. Nä nu blev det bondska.
    Trivs du där då. En av mina söner har flytta dit från Luleå.Hyrorna i Boden är ju mycket lägre.
    Kul skylten med Svalbard, påminner om att en annan son var där i våras och jag var rätt orolig för björnarna men han kom hem igen. Vad underbart gulligt med brevet och minnena, och tragiskt också att du inte fick träffa hon, mormor. Hur mår din mamma.
    Vet inget om såna band men det finns ju firmor på nätet som fixar över band och sånt på cd. Sök där.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  4. Vilka fina minnen du har. Med gamla brev kan man minna sig tillbaka i tiden. Det är lite svårare med dagens teknik. Nu slängs allt när det är läst (nästan iaf).
    Var sak har sin tid. Vet inte om det var bättre förr. Man var iaf inte lika stressad då och det var nog bra.
    Ha det så gott bland dina minnen.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera